Referat från Nordiskt Berättarcentrums konferens ”Lära med berättande” februari 2023
Det är sen kväll i mitten av februari. I Uppsala rullar nattåget in på perrongen. Jag kliver på, förväntansfull. Jag känner på mig att mitt hjärta kommer fyllas de närmsta dagarna av sagor, berättelser och spännande möten. Och precis så blev det under de två dagar som berättarkonferensen i Skellefteå pågick.
Programmet var välfyllt och hade en generös bredd. Allt inramat av den vackra miljön vi befann oss i – det nybyggda Sara Kulturhus, ett av världens högsta trähus och uppkallat efter Sara Lidman.
Först ut var det muntliga berättandets egen doktorand Ola Henricsson som berättade om aktuell forskning inom pedagogik/utbildning. Ola har i höstas disputerat inom didaktik och pedagogik vid Göteborgs universitet och hans avhandling heter ”Som att hålla tiden i sin hand. Didaktiskt perspektiv på muntligt berättande.” Det var inspirerande att höra att det muntliga berättandet har en plats inom den akademiska världen i Sverige idag.
Näst ut var Katrice Horsley från Storbritannien. Ett yrväder till berättare, orden fullkomligt sköts ut som pilar och jag tror ingen gick därifrån utan att ha träffats i hjärtat. Hon berättade inlevelsefullt och personligt om vikten av att själv skapa sitt eget narrativ, få berätta sin egen personliga berättelse om sig själv, och också ge sig själv makten att förändra den berättelsen när som helst i livet. Ord som dröjde sig kvar efteråt hos mig: Lyssnar vi inåt oss själva eller lyssnar vi mer på andras berättelser om oss själva?
Hon pratade även om de fysiska processer som sker inom oss när vi lyssnar till en berättelse, med olika hormoners utsöndring som främjar anknytning, tillit och koncentration. Sett ur ett lärandeperspektiv tänker jag att detta är viktigt och intressant.
Sedan följde en kavalkad av kortare berättarpunkter där bland annat Sagobygdens verksamhetschef Tine Winther berättade om deras arbete i Ljungby, deras arbetssätt har blivit upptaget på Unescos register över goda exempel på hur man kan jobba med det immateriella kulturarvet, i detta fall den muntliga berättartraditionen.
På kvällen bjöds vi på en fantastiskt fin berättarföreställning om Andrées polarexpedition, både komisk och rörande.
Nästa dag höll Tine Winther i en fin workshop utifrån temat ”Att använda berättelsen i arbetet med Barnkonventionen”. Att förklara skillnaden mellan barns rättigheter, individuella behov, och att vilja ha, kan vara svårt och Tine visade på flera exempel på hur vi kan ta hjälp av de traditionella sagorna och berättelserna för att väcka nyfikenhet och kunskap.
Sen höll Katrice Horsley en praktisk och rolig workshop där vi deltagare fick ta del av hennes metod att arbeta med förändringsprocesser på gruppnivå med hjälp av berättelser. Mycket inspirerande!
Avslutningsvis så måste jag belysa alla de fina mötena bland oss deltagare på plats i Skellefteå. Att delta i en konferens eller kurs är så mycket mer än att bara ta in det stoff som står på schemat, tvärtom är det ofta i mellanrummen där det magiska inträffar. Inspirerande samtal på tåget upp, vid fikabordet, under middagen och vid frukosten på hotellet. Tänk vad mycket berättelser vi kan hämta från våra medmänniskor!
Stort tack till ALBA som gjorde denna konferens möjlig för mig!
Varma hälsningar och allt gott, Louise (dagmamma med inriktning muntligt berättande) Alba medlem.
För tredje gången har Nordiskt Berättarcentrum i Skellefteå bjudit in till konferensen ”Lära med berättande”(10 - 11 februari 2021), en konferens där berättandet står i pedagogiskt fokus. I år var deltagandet digitalt.
Vilken bredd i programpunkterna! Föreläsare och berättare från nordiska länder och Belgien. Från enskilt övande, hur en påverkas av en berättelse, ”talets betydelse för språkutveckling” via sagolek och sägenpromenader till digital lärportal som hjälp för lärare och dessutom delande av berättelser med varandra i berättarcafé. Allt detta på en och samma dag. Mycket inspirerande för de drygt 60 deltagarna.
Mimesis Heidi Dahlsveen, Norge, berättade och gav exempel och övningar till hjälp att reflektera över hur berättelser påverkar oss.
Veva Gerard och Katty van Kerkhove, Belgien, är FEST-medarbetare och de presenterade ett hjälpmedel för att inspirera och utöka den egna kompetensen som berättare: "A Competence Model for Oral Storytelling;Toolbox in 8 colours”
Max Bremer, Finland, berättade hur Sharing Story Café har växt fram och så fick också vi delta i ett digitalt berättarcafé.
Åsa Wedin, Högskolan Dalarna, föreläste om betydelsen av muntligt samtalande och flerspråklighetens möjligheter.
Mikael Thomasson, Sagobygden i Ljungby/Kronoberg, presenterade verksamheten som bedrivs där för barn och unga i förskola och skola.
Kasper Sörensen, Danmark, har arbetat fram en digital lärportal som nu innehåller mer än 1000 inspelade berättelser till hjälp för lärare och även bibliotek
Andra dagen ägnades åt en workshop ledd av Mikael Sundkvist, P-town Production innehållande praktiska övningar i att använda mobilen, filma och redigera digitala projekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar