söndag 31 augusti 2014

Magnus rapporterar från festivalen The Quest for the Heart of Man

Roi och Dvora
Under helgen den 15-17 augusti bevistade jag den internationella storytellingfestivalen i Örsundsbro. Årets festival var den andra i ordningen och temat var "The Quest for the Heart of Man".

Festivalen inleddes på fredagskvällen med framträdanden kring festivalens tema av Roi Gal-Or och Dvora Liberman i den charmiga gamla biografen i Örsundsbro.

Levande nordisk mytologi
Under lördagen jobbade vi under Rois ledning i flera workshops på olika sätt med vad det är som gör att vi stänger och öppnar våra hjärtan. Det var en skön känsla att faktiskt kunna sätta ord och fysisk känsla på hur vi upplevde skillnaderna mellan öppet och stängt hjärta. Lördagskvällen avslutades med vardagsberättelser med Mary Sue Siegel och ett passionerat vikingadrama med Philip och Theresia van der Zee.

Slutfasen - själva delandet
Söndagen innehöll två workshops - Playback Theatre med Dvora och "The Blessing of the Buffalo" med Philip. Jag valde den sistnämnda, och där vi till exempel skapade egna berättelser om våra liv utifrån insikter gjorda under en labyrintceremoni. För mig var detta en värdefull helg på flera sätt. Det var skönt att få träffa många fina människor. Det var härligt och inspirerande att få höra så goda berättare. Och det var oerhört fint att få jobba med sådant som gör att vi inte lever med öppna hjärtan.

Magisk biograf

Jag vill rikta ett stort tack till Frans Koenigs som arrangerade festivalen! Jag ser redan fram emot nästa! Vänliga hälsningar från Magnus Pamp

Läs mer om festivalen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar